Първичното публично предлагане на акции представлява ключов момент в развитието на една компания. То отваря врати към набиране на значителен капитал и предоставя възможност на индивидуални инвеститори да станат съсобственици в перспективни акционерни дружества.
От тази статия ще научите какво представлява първично публично предлагане (IPO), как протича процесът и какви са основните фактори, които да имате предвид при инвестиране. Ще научите повече за предимствата и рисковете при инвестиране по време на първично публично предлагане и ще получите ценни съвети, насочени към индивидуалните инвеститори, които желаят да участват в IPO.
Какво е първично публично предлагане (IPO)?
Първично публично предлагане на акции или IPO (от англ. initial public offering) е процесът, чрез който една компания предлага акции на своя капитал за първи път пред широката общественост. Благодарение на процедурата, свързана с публичното предлагане, дружеството от частно се трансформира в публично. В резултат неговите нови акции и ценни книжа стават достъпни за търговия на инвеститорите на фондовата борса.
Процесът на IPO се осъществява под строг надзор от съответните регулаторни органи – в България това е Комисията за финансов надзор (КФН), която следи за спазването на правилата и интересите на всички участници.
Най-често компанията използва средствата от увеличението на капитала за финансиране на бъдещо развитие на дейността, навлизане на нови пазари или други корпоративни цели.
Търговията с акциите на компанията започва след приключване на предлагането и листването им на съответната фондова борса или регулиран пазар. В България основният регулиран пазар и единствена действаща фондова борса в страната е Българска фондова борса (БФБ).
На нея функционират няколко основни пазара и пазарни сегмента.
Основният пазар на БФБ включва различни сегменти като стандартен, премиум и Eurobridge.
BEAM пазарът за растеж е специално създаден за улесняване на достъпа до малки и средни предприятия като капитал при по-облекчени условия.
Процесът на IPO: Стъпки и участници
Процесът по първично публично предлагане на акции включва няколко отделни стъпки, които трябва да бъдат изпълнени преди акциите на компанията да бъдат предложени публично.
Първоначално дружеството избира лицензиран инвестиционен посредник, който действа като водещ организатор. Тази институция помага на компанията да определи подходящата цена на акциите на предлагането и осигурява достатъчен интерес от страна на инвеститори.
След това се подготвя подробен проспект, който съдържа важна информация за бизнеса, финансовите резултати и рискове. Този документ е задължителен и предоставя на потенциалните инвеститори необходимите данни за вземане на информирано решение.
Следващата стъпка е т.нар. период на roadshow, през който ръководството на компанията представя бизнеса пред институционални инвеститори. Това помага за оценка на пазарния интерес и финализиране на ценовия диапазон на ценните книжа.
В деня на листването акциите на компанията започват търговия на фондова борса. Цената при откриване може значително да се различава от първоначалната IPO цена, като това зависи от пазарното търсене.
Предимства и недостатъци
Първично публично предлагане на акции предлага значителни възможности както за компанията, така и за инвеститори, но носи и определени рискове.
Основните предимства за компанията включват набиране на значителен капитал за финансиране на растеж и експанзия. Увеличаване на нейната публичност и престиж обикновено допринасят за подобряване на бизнес възможностите.
Предимствата за инвеститори включват възможност за инвестиране в перспективни компании в ранен етап от тяхното развитие. При успешен растеж на бизнеса, това може да доведе до значителна възвръщаемост от инвестицията.
Недостатъците за компаниите включват високи разходи за процеса на IPO и увеличените регулаторни изисквания като публично дружество. Ръководството трябва да се отчита пред акционерите и да спазва строги изисквания за прозрачност.
За инвеститори основният недостатък е високата волатилност (промяна в цените на акциите) в първоначалния период след листването. Липсата на исторически данни за търговията с ценни книжа на компанията също прави оценката на справедливата стойност по-трудна.
Как да оценим потенциала на компания, предлагаща IPO?
Оценката на дружеството при първично публично предлагане изисква внимателен анализ на няколко ключови фактора.
Първо е необходимо да се проучи бизнес модела и пазарната позиция на една компания. Важно е да разберем как тя генерира приходи, каква е конкурентната среда и какви са перспективите за растеж в съответния сектор.
Финансовите показатели са критично важни за тази оценка. Анализирате приходите, печалбата, паричните потоци и задлъжнялостта на компанията. Особено внимание заслужават тенденциите в развитието на тези показатели през последните години.
Ръководният екип играе ключова роля за бъдещия успех. Проучва се опита и постиженията на мениджърите, както и тяхната визия за развитие на бизнеса.
Целта на IPO също е важен фактор. Компании, които използват набраните средства за финансиране на растеж, обикновено имат по-добри перспективи от тези, които искат да покрият дългове.
Рискове, свързани с инвестирането в първични публични предлагания
Инвестирането в първично публично предлагане носи специфични рискове, които всеки инвеститор трябва да има предвид.
Волатилността на акциите в първите дни и седмици след листването може да бъде изключително висока. Цената може драстично да се промени в кратък период, което прави краткосрочното търгуване особено рисково.
Информационната асиметрия е друг значителен инвестиционен риск. Въпреки подробния проспект, инвеститори могат да нямат пълна картина за всички аспекти на бизнеса. Често скритите проблеми излизат наяве чак след листването.
Lock-up периодът (период на ограничения за продажба) може да доведе до допълнителна волатилност. Когато изтече този период, съществуващите акционери могат масово да продават акции, което потиска цената.
Пазарните условия силно влияят върху успеха на IPO. При неблагоприятни пазарни условия дори качествени компании могат да се представят слабо в първоначалния период.
Исторически примери за успешни и неуспешни IPO-та
Българската фондова борса показва признаци на развитие с все повече успешни IPO-та, но и с някои неуспешни опити, което е типично за всеки пазар, особено при по-малки и развиващи се компании.
Пример за успешно публично предлагане е IPO-то на „Уебит инвестмънт нетуърк“ (WIN) през 2022 г. Компанията привлича капитал в размер на 5,867 млн. лв. при емисионна цена 1,05 лв. за 1 акция. В предлагането на БФБ участват над 750 инвеститори.
Това IPO се счита за рекордно за BEAM пазара за растеж на МСП. Привлечените средства позволяват на WIN да инвестира в няколко технологични стартъп компании с глобален потенциал, сред които iSchool, BeeHero, InHeart, Elephant in a Box и др.
В международен план сред най-успешните IPO-та се откроява това на Amazon през 1997 г. Въпреки първоначалните съмнения относно бизнес модела, компанията доказва своя потенциал и акциите на дружеството се превръщат в една от най-печелившите инвестиции в историята.
От друга страна, IPO-то на Pets.com през 1999 г. стана символ на неуспешните публични предлагания. Американската онлайн компания, продаваща стоки за домашни любимци, фалира само девет месеца след листването, демонстрирайки рисковете при инвестиране в непроверени бизнес модели.
Съвети за индивидуални инвеститори при участие в IPO
Индивидуалните инвеститори могат да повишат шансовете си за успех при инвестиране в първично публично предлагане, като следват няколко основни принципа.
Задълбоченото проучване е от ключово значение. Прочетете внимателно проспекта и анализирайте всички достъпни за публично ползване материали за компанията. Обърнете специално внимание на рисковите фактори, които са описани в документа. Проучете и конкурентите на дружеството, за да разберете пазарната динамика и позицията на дружеството.
Избягвайте емоционалните решения. Медийното покритие около популярни IPO-та може да създаде изкуствен ентусиазъм. Вземайте решения на базата на обективен анализ, а не на медийния шум. Особено внимание заслужават компании, които получават прекомерно медийно внимание без съответните финансови резултати.
Диверсификацията е ключова. Не влагайте прекалено голяма част от портфолиото си в едно IPO, независимо колко привлекателно изглежда. Разпределете риска между различни инвестиции. Препоръчително е IPO инвестициите да не надвишават 5-10% от общото портфолио.
Следете пазарните условия. Общата пазарна среда влияе силно върху представянето на новолиствани компании. По време на пазарни корекции дори качествени IPO-та могат да се представят слабо. В периоди на пазарен оптимизъм цените могат да бъдат надценени.
Обърнете внимание на структурата на капитала. Проучете какви видове акции и ценни книжа предлага компанията. Някои IPO-та включват различни класове акции с различни права на глас, което може да ограничи влиянието на обикновените инвеститори.
Следете календара на IPO-та. Моментът на листването може да даде важни сигнали. Компании често избират благоприятни пазарни условия за първичното публично предлагане, но това може да означава и че цените са завишени.
Разберете стратегията за използване на средствата. Компании, които планират да използват набраните средства за финансиране на органичен растеж, обикновено имат по-добри перспективи от тези, които искат да погасят дългове или да осигурят изход на ранни инвеститори.
Често задавани въпроси
Каква е разликата между IPO цената и цената при първия търговски ден?
IPO цената се определя предварително от организаторите, докато цената при първия търговски ден се формира от пазарното търсене и предлагане. Тази разлика може да бъде значителна в двете посоки.
Колко време трябва да чакам преди да продам акции, купени при IPO?
Няма законово ограничение за индивидуални инвеститори, но се препоръчва дългосрочен подход. Много IPO-та се представят по-добре след първоначалната волатилност в първите месеци.
Какви са основните документи, които трябва да прочета преди инвестиране в IPO?
Най-важният документ е проспектът, който съдържа цялата необходима информация за компанията, нейния бизнес, финансови резултати и рискове. Внимателното прочитане на този документ е задължително преди всяка инвестиция.